Stadsvandringar på Göteborgs stadsmuseum

Under våren har Funktek fokuserat på arbetet med stadsvandringar. Under år 1 testades stadsvandringarna vid själva utförandet. Denna gången har vi varit med i redan under framtagandet av vandringarna, tillsammans med museets pedagoger. Vi började med att testa av stadsrummet för att hitta platser som funkar ur tillgänglighetsperspektiv. Därefter testades pedagogiken och i ett tredje test undersökte vi olika tekniker som kan bli aktuella. Detta har varit ett sätt för projektet att i praktiken arbeta med struktur (vandringens längd och rutt), pedagoik och teknik parallellt. Arbetet med innehållet av vandringarna har tagit fram samtidigt och påverkats av de olika testerna. Temat för vandringarna är 1600-talets Göteborg.

På bilden ser man flera testpiloter som går och kör permobil på en gata, över spårvagnsspår, det finns butiker och träd i bilden. Test av stadsrummet. Vilka platser är tillgängliga i Göteborgs innerstad?

Test av stadsrummet. Vilka platser är tillgängliga i Göteborgs innerstad?

Som ett resultat av förra årets utvärderingar kommer museet i år att testa 3 olika varianter av stadsvandringar: en stadssittning, en stadspromenad och en stadsvandring. Anledning är att besökare har önskat olika längd och olika fördjupningsnivåer. Vi har också sänkt maxantalet till 20 personer.

Våra tester från förra året visade på behovet av att utveckla fler verktyg till den pedagogiska verktygslådan. Vi kommer därför att ha en syntolkningskurs för museets pedagoger den 16 juni. Tillsammsn med museets pedagoger har också infört olika taktila och på andra sätt kännbara element, så som örter som kan provsmakas och hästskit som kan luktas på. Vi vill på detta sätt undersöka om sådana lösningar kan öka chanserna för att fler besökare kan ta del av innehållet, oavsett hur normbrytande hens funktionsvariation är.

Test av lukt. Kan hästskit öka upplevelsen av berättelsen om 1600-talets Göteborg?

Test av lukt. Kan hästskit öka upplevelsen av berättelsen om 1600-talets Göteborg?

Vad gäller tekniken testades 3 olika koncept; en taktil karta utskriven med 3d-printer; möjlighet till att spela upp ljud; samt en slags kikare som appliceras på en smartphone och som gör att man kan se sådant som man geografiskt befinner sig långt ifrån. Testet visade att införande av ljud har funkat bäst.

Test av teknik.

Test av teknik.

Stadsvandringarna startar den 30 juni. Under sommaren kommer vi att utvärdera hur de nya tilläggen fungerar. Projektet kommer att sammanställa en rapport om hela processen efter sommaren.  Fortsättning följer!

 

Tillbaka till bloggen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda dessa HTML-taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>